10. juni 2016

Timo på mission

Efterskoleelev udgiver kogebog

En af bogens illustrationer.
Efterskoleeleven Timo Zeeb Jeremiassen kommer fra Upernavik i Grønland, men går i 10. klasse på Hestlund Efterskole ved Bording i Midtjylland. Som afgangsprojekt har han valgt at skabe en kogebog fuld af traditionelle grønlandske kartoffelretter. Retter, som stammer fra det urgamle nordiske køkken.

 - Jeg elsker at lave mad, og jeg elsker grønlandsk mad. Jeg kan se, at mange unge i Grønland mere og mere spiser ikke-grønlandske retter, herunder masser af færdigmad. Blandt andet derfor vil jeg gerne sætte fokus på de gode, traditionelle retter fra Grønland, forklarer den unge kogebogsforfatter.

Timo Zeeb Jeremiassen går på
 Hestlund Efterskoles kokkelinie.
Foto: Ole Jeppesen
Timo går lige nu i 10. klasse på Hestlund Efterskoles kokkelinje. Han har udviklet idéen om en grønlandsk kogebog sammen med sin faglærer, kokken Morten Vejen Grøndal.

 - Morten og jeg har lært en masse af hinanden i årets løb – blandt andet om hinandens madkulturer. Det har været medvirkende til, at jeg nu ønsker at indvi hele verden i det urgamle nordiske køkken.

- I mange af retterne indgår den velkendte kartoffel, men når den serveres med moskusokse, sæl, tørret torsk, hellefisk fra Ilulissat, fjeldørred fra elvene, grønlandsk fjordlaks, fårekød fra Sydgrønland og meget mere, opstår den sødeste nordiske musik, siger Morten Vejen Grøndal, som har gennemtestet opskrifterne sammen med Timo:

 - Det er virkelig lækre retter, som ikke er spor svære at gå til. Samtidig har Timo lagt vægt på at præsentere opskrifter og fremgangsmåde ved hjælp af masser af fotos, siger kokken.

”Timos grønlandske kartofler” udkommer 20. juni, og koster 119 kroner og kan forudbestilles ved at kontakte Timo Zeeb Jeremiassen via Facebook.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar