27. juni 2014

Ingeniør og tolk

ABN hjalp ny virksomhed i gang

Majbritt Didriksen Raal driver Greenland Consulting
 Services fra hjemmet i Vestbjerg - og virksomheden er
kommet godt fra start.
Enkeltmandsvirksomheden Greenland Consulting Services er netop blevet medlem af Arctic Business Network - og det er næppe helt tilfældigt...

- For et par år siden deltog jeg i en konference i Utzon Center, som var arrangeret af Arctic Business Network - og her kom jeg tilfældigvis i kontakt med en virksomhed, der havde lavet et større projekt i Grønland i forbindelse med planerne om at udvikle landets mineral- og råstofindustri. Rapporten skulle oversættes til grønlandsk - og de spurgte om jeg kendte nogen, der kunne hjælpe, fortæller Majbritt Didriksen Raal.

- Det endte med, at jeg selv påtog mig opgaven - og siden er det gået slag i slag, fortæller iværksætteren, der til august kan fejre Greenland Consulting Services to års fødselsdag.

- Jeg har altid interesseret mig for sprog - selv om jeg egentlig er uddannet eksportingeniør på maskiningeniør-linien på Aalborg Universitet.

Baggrunden for at arbejde med sprog er nu også i orden. Majbritt Didriksen Raal er opvokset i Grønland, har i en årrække arbejdet på Thule Air Base, været bosat i USA og bor nu i Vestbjerg nord for Aalborg.

Den tekniske uddannelse og flair for både grønlandsk, dansk og engelsk gør hende i stand til at klare komplekse oversættelsesopgaver til og fra alle tre sprog - og hun er også i stand til at simultantolke.

Kundekredsen er fortrinsvis virksomheder i forundersøgelses- og mineralbranchen - for alle rapporter til det grønlandske selvstyre skal afleveres på grønlandsk. Desuden hjælper Majbritt Didriksen også de sociale myndigheder i Danmark, når der skal tolkes til og fra grønlandsk.

Inden Majbritt Didriksen Raal flyttede til Danmark, var hun i fire år direktionssekretær i Tele Post. Chefen her var Brian Buus Pedersen - den nuværende direktør i Grønlands Arbejdsgiverforening.

Greenland Consulting Services hjemmeside kan ses her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar